| |

De top 7 van beste tips voor in de bergen te rijden 2024

De eerste keer dat ik zelf echt in de bergen ging rijden had ik een camper bij me van ruim 7 meter. Dit was een hele ervaring, maar met de tips van deze pagina heb ik een vlekkeloze reis gehad ondanks de files midden op de berg.

De 7 gouden tips op deze pagina voor het rijden in de bergen kunnen ook jou helpen bij een tocht door de bergen. Om te zorgen dat de tips duidelijk zijn en ook gelijk in de praktijk uit te voeren zijn worden ze uitgebreid beschreven en heb ik een aantal tips toegevoegd voor een goede rit door de bergen.

AlpenReizen

De hellingproef oefenen

Als jij in de bergen gaat rijden kun je er vanuit gaan dat je een keer op een helling tot stil stand gaat komen. Dit kan zijn voor een stoplicht, een file, omdat je plotseling moet remmen, omdat er verkeer oversteekt etc. Dan is het wel handig en belangrijk dat jij de hellingproef goed onder controle hebt.

We hebben misschien geen bergen maar gelukkig wel parkeergarages en op bepaalde plekken heuvels waar je de hellingproef een keer kan oefenen. Als je onbekend ben met de hellingproef kun je het beste de handrem er bij gebruiken. Je laat de koppeling rustig opkomen als je de auto volt komen, ontkoppel je de handrem en geef je rustig gas bij en je rijdt weg.

Als je dit goed onder controle hebt hoeft jij niet de handrem te gebruiken en heb je voldoende aan de rem zelf. Je laat de rem pas los als je de auto volt komen als je de koppeling langzaam laat opkomen.

Veel moderne auto´s hebben tegenwoordig een automatische hulp bij het wegrijden op een helling. De Hill start Assist zorgt ervoor dat de auto 2,5 blijft staan wanneer jij je voet van de rem naar het gas verplaatst en dus niet achteruit rolt als je de koppeling niet hoog genoeg hebt.

Maak hoge toeren in een lage versnelling bij het klimmen.

Het moderne rijden snel schakelen en rijden in lage toeren mag je vergeten in de bergen. In de bergen rijden is het juist belangrijk dat je auto hoge toeren maakt in een lage versnelling wat je wilt natuurlijk fatsoenlijk de helling beklimmen met de auto. Als jij merkt dat je auto kracht verliest tijdens het klimmen schakel dan meteen terug in een lagere versnelling en geef gas bij.

Als jij met de fiets de berg op wil ga je ook liefst op een lage versnelling klimmen, die geldt dus ook voor je auto.

Stijgend verkeer heeft voorrang

In de bergen heb je te maken met een extra verkeersregel het stijgende verkeer heeft voorrang op het dalend verkeer. Dit geldt voor wegen die smallere zijn en waar jij elkaar ruimte moet geven. Dit klinkt misschien een beetje raar dat je het stijgend verkeer voorrang moet geven, maar de reden hiervan is dat het voor het stijgende verkeer lastiger is om op gang te komen dan voor het dalend verkeer. Die hoeven alleen de rem maar los te laten en de auto rolt wel naar beneden.

Bij haarspeldbochten is het verstandig om vrachtwagens en bussen voorrang te geven en extra afstand te houden van groot verkeer. Zeker bij haarspeldbochten.

Verminder vaart voor een haarspeldbocht

Als jij door de bergen heen rijdt is de kans groot dat jij te maken krijgt met haarspeldbochten bij de Tour de France ziet dit er prachtig uit maar als jij dit voor de eerste keer mee maakt is het iets minder grappig.

Maar met rustig rijden en je verstand gebruiken zijn de haarspeldbochten best leuk om te rijden. (zelfs met een grote camper). Je kunt het beste de meeste haarspeldbochten nemen in de tweede versnelling. Rem op tijd en schakel ruim voor de bocht terug, zodat je de koppeling op tijd kunt los laten en met de juiste snelheid door de bocht kan.

Kijk bij het rijden altijd ruim vooruit zowel bij het dalen als het stijgen zodat je al van te voren weet wat je kunt verwachten onderweg. Ook kun je op deze manier beter anticiperen op het andere verkeer. Probeer dan ook niet tegelijk met een bus of een vrachtwagen een haarspeldbocht te nemen. In veel gevallen kun je dit wel voorkomen.

Houd rekening met een langere remweg

Wanneer je afdaalt in de bergen of van een helling moet jij je rempedaal dieper in drukken en meer remmen dan op een vlakke weg. Dit geldt zeker als je zwaar beladen bent of met een zwaar voertuig op de weg bent. Dit betekend ook dat je remweg veel langer is. Houdt dus goed afstand bij het dalen op het verkeer voor je.

Afdalen is ook gevaarlijker dan klimmen omdat je ook bij het afdalen vaak een hogere snelheid hebt dan bij het klimmen en daarom ook nog een extra lange remweg hebt.

Wanneer je afdaalt in de bergen zal je ervaren dat je je rempedaal veel dieper moet indrukken dan wanneer je op een vlakke weg rijdt. Zeker wanneer je auto vol beladen is met personen en/of bagage, zal deze remweg alleen maar toenemen. Afdalen is hierdoor ook gevaarlijker dan klimmen. Houd dus rekening met een langere remweg en rem voldoende bij om je snelheid onder controle te houden.

Dalen: remmen op de motor

Zoals je hierboven al hebt gelezen is het dalen gevaarlijker dan het klimmen. Veel bergrijders vertellen je dan ook dat je in de zelfde versnelling moet dalen dan je stijgt. Doordat je in een lage versnelling van de berg af rijd remt de auto af op de motor. Op het moment dat je remt op de motor ontlast je de remmen van de auto.

Bij het lang en veel gebruiken van de remmen in de bergen kunnen deze over verhit raken. Uiteraard zal je af en toe bij moeten remmen als je te snel naar beneden gaat, dit is uiteraard geen probleem.

Probeer alleen te voorkomen dat je continu op de rem staat of drukt tijdens het afdalen.

Je kunt trouwens horen dat je auto af remt op de motor. Als jij je voet van het gaspedaal haalt hoor je de auto remmen, als dit niet het geval is schakel dan terug tot je de motor / auto hoor afremmen.

Extra tips:

Hier boven heb je de 6 belangrijkste tips gelezen over het rijden in de bergen hieronder vind je nog een paar korte tips die ook belangrijk kunnen zijn bij het rijden in de bergen.

  • Wees extra voorzichtig bij sneeuw en regen: Op het moment dat er sprak is van regen of sneeuw kan de weg extra glad worden, houdt hier zeker rekening mee. Pas je snelheid aan en zorgt voor meer afstand tussen de auto. Je remweg wordt namelijk ook langer als de wegen nat zijn.
  • Met een Automaat rijden: een automatische versnellingsbak zal altijd proberem in een hogere versnelling te schakelen, In de bergen kan je hier door te weinig toeren maken om soepel omhoog te rijden. Als dit het geval is kies dan voor het handmatig schakelen als dit mogelijk is. Moderne automaten hebben een speciale berg- of sportversnelling maak hier dan gebruik dan als je auto deze functies heeft als je in de bergen rijdt.
  • Parkeren: Parkeren op een steile helling doe je liever niet maar soms heb je geen andere keuze. Trek altijd in de bergen goed je handrem aan als je gaat parkeren. Het beste kun je de versnelling in de 1e zetten wanneer je met de neus van je auto omhoog staat en in zijn achteruit wanneer de neus van de auto naar beneden staat. Pas wel op met de handrem als het vriest tijdens de wintersport bijvoorbeeld deze kan dan vast vriezen.

Vergelijkbare berichten