| |

De 7 beste tips om een Jetlag te voorkomen (2023)

De meeste mensen die wel eens een lange reis hebben gemaakt met het vliegtuig hebben last kregen van een Jetlag. Een Jetlag is een verstoring van je normale slaap en waakritme. Dit kan ontstaan als jij verschillende tijdzones passeert.

De verschijnselen en symptomen zoals:

  • Vermoeidheid
  • Moeite met slapen
  • Geen eetlust
  • Maag- en darmklachten
  • Uitdroging
  • Prikkelbaarheid
  • Concentratiestoornissen
  • Een verward gevoel
  • Opgezette benen en voeten

De klachten kunnen zo erg zijn dat je geen plezier meer hebt in reizen en het zelfs helemaal vermijd lange vliegreizen. Gelukkig zijn er mogelijkheden om te zorgen dat je minder tot geen last krijgt van een jetlag.

Voor deze pagina heb ik de 7 beste tips om een jetlag te voorkomen voor je op een rij gezet. Deze tips worden uitgebreid beschreven zodat je weet wat je het beste kunt doen of juist kunt vermijden, met als doel geen tot weinig last te krijgen van een jetlag als jij tijdens de reis verschillende tijdzones passeert.

Voor dat ik met de tips begint is het goed te weten dat je lichamelijk conditie, wat je eet en drinkt, de omgeving en stress een invloed kan hebben op de jetlag bij de tips gaan we hierop uitgebreid verder.

1. Aanpassen op de tijd van de bestemming waar je naar toe gaat.

Pas een dag of een paar dagen van te voren je dag ritme al een beetje aan, aan de tijden van je vakantie bestemming. Dit kun je doen door je horloge of de tijd alvast in te stellen van je vakantiebestemming. Probeer zoveel mogelijk te eten en te slapen op de tijden van je bestemming, zodat je lichaam er alvast een beetje aan kan wennen.

Dit is niet altijd mogelijk i.v.m. schoolgaande kinderen, werk, verplichtingen etc. Als dit niet lukt van te voren begin dan op het moment dat je het vliegtuig in gaat. Blijf nog even wakker als het in de middag is op je bestemming, maar pas niet alleen je slaap aan maar ook je toilet bezoek, het eten en drinken. Zodat je al een beetje naar je nieuwe tijdritme kan wennen.


2. Voorkom stress

Dit is altijd makkelijker gezegd dat gedaan, stress kan een belangrijke factor zijn bij een jetlag. Het kan juist een jetlag veroorzaken of verergeren. Probeer voor vertrek dus zo min mogelijk te stressen. Pak ruim van te voren je bagage in en werk bijvoorbeeld met en checklist. Zorg ook voor voldoende ontspanning voor onderweg bijvoorbeeld een reisspel, e-books, muziek of films. Plan je reis ook goed naar het vliegveld boek desnoods een overnachting voor extra rust.

Hoe meer rust je zelf heb, hoe kleiner de kans is op een jetlag. Want je wil genieten van je vakantie en niet vermoeid en geprikkeld rond lopen op je vakantiebestemming.


3.Vermijd koffie en alcohol

Cafeïne en alcohol kan je slaapritme verstoren en daarmee is de kans ook grote op een jetlag. Ik kan me voorstellen als je vroeg op het vliegveld moet zijn je zin in en bak koffie hebt bij aankomst op het vliegveld. Ook kan ik mij goed voorstellen dat je gezellig een wijntje of een biertje wil drinken in het vliegtuig om de vakantie te vieren.

Of het heel verstandig is, is een ander verhaal maar je kunt er wel behoefte aan hebben. Als jij toch koffie of een alcoholische versnapering wilt drinken kies er dan voor om voldoende water er naast te drinken. Cafeïne en Alcohol kunnen zorg voor uitdroging dit geldt ook voor de droge lucht in het vliegtuig. En uitdroging verhoogd ook weer de kans op een Jetlag. Voldoende water drinken is belangrijk.


4. Probeer in de namiddag of avond aan te komen.

Ik snap dat je het liefst´s morgens zo vroeg mogelijk aan wil komen maar om de jetlag tegen te gaan is het verstandig om in de namiddag of avond aan te komen. Je kunt dat vrij snel naar bed en kan je lichaam ook gelijk wennen aan de nieuwe tijdzone. Hiermee verlaag je de kans op een jetlag en je kunt de volgende dag uitgerust beginnen aan een mooie dag.

Bij aankomst in de ochtend moet je eigenlijk nog de hele dag doorkomen om te kunnen slapen, vaak wil je wel uitrusten na een lange vlucht. Door in de middag te gaan slapen kan je problemen krijgen met je slaapritme of te wel een jetlag.

Tegenwoordig met de vele vliegtuig maatschappijen en vluchten kun je vaak kiezen hoe laat jij wil vertrekken of aankomen. Dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk met vliegtickets.nl. Je koopt hier niet alleen goedkope vliegtickets maar je kunt ook kiezen met welke vliegtuig maatschappij je wil vliegen en kiezen uit verschillende tijden.


5. Plan niets op je eerste reisdag

Zelf wil ik graag altijd zoveel mogelijk halen uit mijn vakantie, en ook de eerste dag meteen op pad gaan. Maar bij een lange vliegreis is dit niet verstandig. Je kunt beter kiezen voor een rustige dag met veel ontspanning en rustige bezigheden, zoals een terrasje pakken, strand hangen of bij het zwembad, genieten van een wellness etc.

Je lichaam kan zo tot rust komen na en vermoeiend en misschien ook wel stress volle vakantiereis. Na en dagje uitgerust te hebben kun je er weer vol tegenaan en genieten van al het moois op je vakantie bestemming. Een andere voordeel is dat je zo ook de kans op een jetlag verlaagt.


6. Lichte maaltijden

Zoals je hier boven al hebt kunnen lezen is veel water drinken belangrijk met de droge lucht in het vliegtuig ook je eet gedrag kan bijdrage aan een mindere kans op een jetlag. Naast water kan een sapje een aanrader zijn hier zitten vitamines in, vaak is het lekker en geeft je ook een andere smaak dan alleen maar water.

Een sapje heeft natuurlijk niets met eten te maken, als het om eten gaat in het vliegtuig en tijdens de lange reis kun je het beste kiezen voor lichte maaltijden. Niet alleen je slaapritme kan in de war raken ook je spijsvertering met draaien op andere tijden. Om deze rust te geven is lichte en kleine maaltijden aan te raden. Kies bijvoorbeeld een soepje of een salade deze maaltijden zijn licht en makkelijk te verteren.

Probeer honger te voorkomen je kunt een aantal crackers, eten, maar ook fruit en snack groentes kan helpen om honger en een knorrige maag te voorkomen. Het is licht en gezond, iedergeval beter dan een dikke vette snacks wat uiteraard wel heel lekker kan zijn.


7. Powernap

Als jij aankomt op je vakantiebestemming na een lange reis kun je erg moe zijn. Om dan de hele dag door te gaan is vaak geen optie. Niet goed voor je humeur en je algemene gesteldheid. Een kort slaapje ook wel powernap genoeg kan je een extra boost geven om de hele dag goed door te komen zonder het slaapritme in de war te gooien.

Het beste kun je de wekker zetten op 20 à 30 minuten. Na ongeveer 30 minuten is de kans groot dat je in diepe slaap valt en je hier mee je ritme verstoord en misschien nog vermoeide wakker wordt. Kies daarom voor een kort slaapje en snooze deze keer niet.


Vergelijkbare berichten