|

De 7 mooiste trein stations van Nederland.

In Nederland zijn er ongeveer 400 treinstations. De voorzieningen per station zijn wel heel verschillend. Hoe groot de stations zijn heeft natuurlijk ook met de functie te maken, heeft het meerdere treinverbindingen, een regio functie etc. De grootste stations met de meeste voorzieningen vind je in de grote steden zoals Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam etc.

De grootste stations zeggen natuurlijk niets over de schoonheid van het station. Voor deze blog ben ik op zoek gegaan naar de leukste / mooiste trein stations van Nederland. De 7 stations worden uitgebreid beschreven en uiteraard ook verteld waarom het de mooiste stations zijn.

Voordat ik met de 7 mooiste stations van Nederland begin wil ik je eerst wijzen op een paar boeken waar de stations centraal staan voor de echte liefhebbers van treinen en stations.


Haarlem

Het station van Haarlem werd al geopend in 1839, het station lag langs de eerste Nederlandse Spoorweg. (tussen Haarlem – Halfweg – Amsterdam).

Het huidige gebouw van het station is van begin 20e eeuw. Op 15 september 2008 was er een groot feest op het station van Haarlem in verband met het honderdjarig bestaan van het huidige stationsgebouw.

Haarlem is een verbinding tussen de spoorlijn Amsterdam – Rotterdam (de oude lijn),  spoorlijn Haarlem – Uitgeest en de spoorlijn Haarlem – Zandvoort.

Het station van Haarlem is meerdere keren gebruikt voor film opnames. De bekendste films waarin het station zichtbaar is, zijn Zwartboek van Paul Verhoeven uit 2005 en de Amerikaanse film Ocean’s Twelve uit 2004. Het Haarlemse perron moest het centraal station van Amsterdam voorstellen.

In de gebouwen op het grote middenperron bevonden zich, dienstruimten, wachtzalen en andere faciliteiten voor reizeigers. In een van deze gebouwen is sinds 2011 een kleine bibliotheek met een wachtruimte en koffiefaciliteiten gecreëerd.


Valkenburg

Het Station van Valkenburg mag zeker niet ontbreken in het lijstje met de mooiste stations van Nederland. Het station is het oudste nog bestaande station van Nederland. Net zoals de stad Valkenburg doet je het station ook aan een sprookjes kasteel denken.

Het station dateert uit 1853 en is gemaakt van de typische Limburgse mergelblokken. Het ontwerp is van Jacobus Enschedé is liet zich inspireren door het paleis van koning Willem II in Tilburg.

Het station is rijke detaillering van acculadebogen, torentjes en balustrades. Aan de perronzijde boven de naam het van station is een reliëf aangebracht die bestaat uit het wapen van Valkenburg. Aan de straatzijde is het wapen van Valkenburg vervangen door een stationsklok.

Het station is een halte van de stoomtrein die van Simpelveld naar Schin op Heul gaat. De stoomtrein voor de kasteelachtige station is een prachtig gezicht. Naast de stoomtrein stop ook de snel- en stoptrein in Valkenburg en is het een station van de verbinding tussen Maastricht – Heerlen – Aachen.


Amsterdam Centraal

Het station Amsterdam Centraal is gebouwd op palen er gingen bijna 9.000 palen de grond in voor de bouw van het centraal station. Het Centraal station ligt in de hoofdstad van Nederland, maar is ondanks de vele toeristen en het dagelijks verkeer niet het drukste station van Nederland, dit is Utrecht.

Het station is gebouwd tussen 1881 en 1889 en het stationsgebouw is ontworpen door P.J.H. Cuypers en A.L. van Gendt, de stationskap is ontworpen door L.J. Eijmer. De laatste jaren zijn er veel verbouwing geweest op aan het station maar de voorkant is nog altijd historisch mooi. 1889 was de opening van het station dit trok vele mensen.

De markante torens van het station doet je denken aan het Rijksmuseum, dit is helemaal niet vreemd omdat Cuypers ook de ontwerper was van het Rijksmuseum.

In totaal zijn er 6 perrons op het Centraal Station van Amsterdam, aan het lange perron van spoort 2 zijn diverse zalen en faciliteiten beschikbaar. Er is zelfs een koninklijke wachtkamer en diverse restaurants waar de decoratie en inrichting groot en deels nog authentiek zijn. Ook het 1ste klas restaurant met een klein terras op het perron is bewaard gebleven.


Groningen

Het station in Groningen staat bekend als het Hoofdstation, en is een belangrijk station voor de stad Groningen. Het station is gelegen aan de zuidkant van de binnenstad van Groningen.

Het huidige hoofstation van Groningen is in feite het derde station. Het eerste station was een noodgebouw en werd in gebruik genomen in 1866. in 1872 werd er voor het eerst het echte station in gebruik genomen, deze stond op dezelfde plaats waar nu het huidige station gelegen is.

Het huidige Hoofdstation van Groningen werd voltooitd in 1896. Hoewel op de gevelsteen boven de ingang 1895 staat. Het pand is een rijksmonument maar de perron overkapping en de traverse met seinhuis zijn een gemeente monument. De bouw is een mengeling van renaissance- en gotische stijlelementen, en ontworpen door Isaac Gosschalk. In 1999 is het station gerestaureerd.

In 2002 is er begonnen met een renovatie van het stationsplein dat een multifunctionele bestemming heeft gekregen en in 2007 is er een stadsbalkon geopend. Op het Stadsbalkon staat het beroemde “Peerd van Ome Loeks”. Dit kunstwerk is gemaakt door de beeldhouwer Jan de Baat. Het standbeeld verwijst naar het paard in het lied van Ome Loeks. Het peerd van ome Loeks staat sinds 1959 bij het Hoofdstation, maar is regelmatig van plek gewisseld.

Het station behoort niet voor niets in deze top 7 met mooiste stations van Nederland, het prachtige station heeft een monumentale hal met het prachtig versierde plafond. Je weet niet waar je moet kijken, het heeft vele mooie details.


Rotterdam Centraal

In de Tweede Wereld Oorlog had Rotterdam 4 stations maar geen Centraal Station. Rotterdam kreeg in 1957 een centraal station.  De architect Sybold van Ravesteyn ontwerp dit station dat op 21 mei officieel werd geopend.

Het huidige stationsgebouw is van 2014 en werd op 13 maart 2014 officieel geopend door Koning Willem-Alexander. De bouw van het huidige stationsgebouw is gestart in 2004.

De overkapping over de sporen lijken op een kas hier komt de inspiratie ook vandaan, de overkapping laat veel licht door. Het dak van het station is heel bijzonder het lijkt op een geodriehoek, de Rotterdams zelf zien het als een patatzak of een punt.

Op verzoek van de inwoners van Rotterdam kwam de klok en de letters van het “centraal station” terug van het oude gebouw. Het station heeft veel voorzieningen diverse winkeltjes, ook is er plek voor 8000 fietsen in de ondergrondese garage


Arnhem

Het station centraal Arnhem is een belangrijk knooppunt van Oost-Nederland, maar ook in het spoorwegverkeer met Düsseldorf (Duitsland). Het huidige station is het vierde station op deze plaats en is opgeleverd in 2015.

De architect van huide station is Ben van Berkel. Het station doet futuristisch ogen en heeft in totaal 90 miljoen euro gekost, er is 20 jaar aan het de bouw gewerkt. Het station is licht en ruimtelijk en heeft een golvend dak. De Arnhemmers noemen het station ook vaak “De Wokkel”.

Het station met het bijzondere dak heeft sinds de oplevering al diverse prijzen gewonnen, zoals de prijs “Het dak van het Jaar”.

Het station heeft vele voorzieningen zoals winkels, op elk peron is er een kiosk te vinden. Op het station is ook een zogenaamde stations huiskamer aanwezig voor reizigers die langer moeten wachten op hun trein.


Den Haag HS

Den Haag HS staat voor het Hollands Spoor, dit is één van de 2 hoofdstation is de residentie. Het andere hoofdstation is Den Haag Centraal. Den Haag centraal is uit 1973 en heeft opvallend dak van glas en staal.

Het station Hollands Spoor wordt vaak aangeduid met Den Haag HS is ouder de opening was in 1843. In 1891 werd het eerst stationsgebouw vervangen door een nieuw gebouw. Het ontwerp was van de architect Dirk Margadant en is gebouwd in de neorenaissance stijl.

In 1893 heeft het station een koninklijke wachtkamer gebouwd. De koninklijke wachtkamer is voorzien van een beeldhouwwerk van Atelier Van den Bossche en Crevels. De typisch 19e-eeuwse wachtkamer heeft een eigen luifel en gelegen aan de linkerkant van de hoofdingang.

In de nacht van 14 op 15 oktober 1989, kort na een restauratie, werd er ingebroken en heeft de inbreker ook brand gesticht in de stationsrestauratie. De brand heeft het perrongebouw en een deel van de perronkap verwoest. Het gebouw is weer in historische staat hersteld. in 2010 heeft grondig renovatie plaatsgevonden van het monumentale perrongebouw.

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.